اگر تبلیغ دین نباشد، عالم عبث و بیهوده است. تبلیغ فقط راز کربلا نیست، بلکه راز هستی هم هست. تبلیغ دین تنها مسئولیت و رسالت پیامبران الهی است. در آیات کریمه قرآن خداوند متعال به رسول اکرم(ص) میفرماید: «تو هیچ وظیفهای جز ابلاغ نداری»
در تبیین جایگاه تبلیغ، سه نکته را میتوان بیان کرد:
1. نقش حیاتی تبلیغ در شهادت امام حسین(علیه السلام)
2. رسالت منحصر به فرد پیامبر
3. وابسته بودن عالم هستی به تبلیغ
اگر امکان تبیلغ از بین برود عالم به پایان میرسد. یعنی زمانی حیات عالم معنا دارد که زمینه برای امکان ابلاغ دین باشد.
تبلیغ دین برای عموم مؤمنین یک وظیفه نیست، بلکه در حکم یک ویژگی است. یعنی ناخواسته این عمل را انجام میدهند. اساساً شیعه بدون تبلیغ نمیتواند زندگی کند. جامعۀ الان ما بیش از هر زمانی نیاز به تبلیغ دارد. اگر جوانان مذهبی و متدین ما که خودشان اهل نماز اول وقت و روضۀ امام حسین(علیه السلام) هستند، به اندازه یک شیعۀ حداقلی توان تبلیغ داشته باشند، ما به سرعت جهان را خواهیم گرفت.
راه های روشهای تبلیغ دین
عملیات تبلیغ دین به روشهای مختلف برای همۀ آدمهاست. همه میتوانند دین را تبلیغ کنند. در بسیاری از مواقع تبلیغ دین به روش امر به معروف و نهی از منکر است. اما گاهی امر به معروف و نهی از منکر نمیخواهد، نصیحت میخواهد. بسیاری از مواقع نصیحت لازم نیست، باید موعظه کرد، گاهی فقط اطلاعرسانی لازم است. گاهی اطلاعرسانی لازم نیست، درد و دل میخواهد. گاهی درددل نمیخواهد، ابراز احساسات تبلیغی کفایت میکند. لذا تبلیغ دین منحصر به سخنرانی کردن نیست، روشهای زیادی دارد.
راههای تبلیغ در زندگی روزمره
گاهی از اوقات فقط از راه چهره به چهره و رفاقت میتوان اثر گذاشت. لذا یکی از راههای تبلیغ، برقراری رابطۀ نزدیک و رفاقت کردن است. گاهی برای تبلیغ دین باید رفاقتی برخورد کرد. مثلا بعضیها فقط از طریق شما که فامیلشان هستید، دستشان گرفته میشود. بعضی از همسایههایتان اگر شما بروید سراغشان هدایت میشوند.
اگر انسان عرق تبلیغ دین داشته باشد، در زندگی روزمره راههای زیادی برای تبلیغ دین پیدا میکند. ممکن است با گذاشتن یک نوار روضه در ماشین ذکر اباعبدالله الحسین(علیه السلام) را تبلیغ کنید. یا با نصب پرچمی بر در خانهتان، یا آرمی بر روی ماشین. با این تبلیغ کردن، شما اثر گذار خواهید بود.
امر تبلیغ را منحصر به سازمان نبلیغات اسلامی و صدا و سیما نکنیم. اثری که در تبلیغ چهره به چهره وجود دارد، هیچگاه در صدا و سیما نیست.
چند نکته در مورد آداب تبلیغ
1. روایتی است از امام صادق(علیه السلام) که میفرمایند:«کسی که میخواهد کار تبلیغی بکند باید به تفاوت اخلاقها آگاه باشد» مثلاً دو نفر که هر دو اهل دروغ گفتن هستند با هم متفاوتند، لذا برخورد خداوند با آنها یکسان نیست.
2. بدانید که بدترین انسانهایی که به دست شما هدایت میشوند، چه بسا از خود شما بهتر باشند. حتی کسانی که به وسیله شما هدایت نشوند، شاید بهتر از شما باشند. امام صادق میفرمایند:« اگر کسی دربارۀ کسی بدی بگویید خدا این را نمیبخشد. خداوند نه تنها او را میبخشد، بلکه وزر و وبال اعمال او را در گردن فردی که اینگونه گفته میاندازد. که چرا به کرم خداوند خود بیاحترامی کردید» البته این غیر از امثال کسانی که غزه را به خاک و خون کشیدند، و دشمنان دین و اهلبیت اند. حساب اینها جداست.
3. حضرت امیر(علیه السلام) در یکی از روایاتشان به نکته ای دیگر از نکات تبلیغ اشاره میکنند و می فرمایند« قلب انسانها دارای اقبال و ادبار است، وارد شوید از طرف اقبال آن، پس همانا اگر قلب ادبار داشته باشد کور میشود» ببینید کدام درب دلش باز است. گاه میبینید که باب الحسینِ دلش باز است. از همان جا بروید و کار تبلیغی انجام دهید.
واقعيت اين است؛ ياد و زيارت پاكان و معصومان، آدمي را در مسير پاكي و عصمت قرار مي دهد.و انسان را بيش از بيش به خدا نزديك مي كند.چنان كه در قرآن مي خوانيم:«في بيوت اذن الله ان ترفع و يذكر فيها اسمه...»(سوره نور،آيه 36) هم چنين متعلقات اولياي الهي داراي تقدس مي شود و منشاء اثر مي باشد. چنان كه پيراهن حضرت يوسف(ع) پدر را بينا كرد.(رك سوره يوسف،آيه 96) از اين رو زيارت اوليا و تبرك جستن به آنها داراي اثر خواهد بود. هم چنين بر اساس آيه شريفه «هل جزاء الاحسان الا احسان..»(الرحمن، آيه60) خواندن نماز و قرآن و هديه ثواب آن به آن امام، به حتم دعاي آن امام را در حق ما به دنبال خواهد داشت.
زيارت؛ يعني به حضور كسي رفتن و او را ملاقات نمودن. زيارت پيشوايان و بزرگان دين نيز به همين معناست. ازاين رو زيارت به محض رفتن به حرم ائمه عليهم السلام و يا بزرگان ديگر و سلام بر آنان تحقق مي يابد. بقيه كارها از جمله آداب است كه برخي از آنها ماثور؛ يعني از خود اهل بيت عليهم السلام دستوراتي در مورد آن وارد شده است؛ مانند ((زيارت امين الله)) ((عاشورا)) و... و برخي توسط عالمان تنظيم گرديده است؛ مانند زيارت نامه هاي امامزادگان. به هر حال اصل زيارت با رفتن به حضور تحقق مي يابد و بقيه از آداب است. پس هدف زيارت برقراري ارتباط با معصومين و اولياء الله است و در اين جهت بايد تلاش نمود، در نتيجه واجب نيست كه حتما زيارتنامه خواند، بلكه مي توان با آنها حرف زد و درد دل نمود. البته اگر طرز اين گونه حرف زدن ها را انسان از بزرگان ياد بگيرد بهتر است و زيارتنامه ها و مناجات ها در واقع همين نقش را ايفا مي نمايند. مسلماً زيارت پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) داراى آثار و اجر فراوان است و عرض ارادت به آنان و به زيارت آنان رفتن نوعى ارتباط معنوى بين زائر و ائمه(ع) مىباشد. بنا به آن چه از روايات استفاده مىشود ائمه معصومين(ع) حاضر و ناظر بر اعمال ما هستند و به خصوص عنايت خاصى نسبت به كسانى كه به زيارت قبورشان مىروند دارند. از پيامبر اكرم(ص) نقل شده كه: «من زارنى بعد وفاتى كان كمن زارنى فى حياتى وكنت له شهيداً و شافعاً يوم القيامه؛ هر كس مرا بعد از وفاتم زيارت كند مثل كسى است كه در زمان حيات من مرا زيارت كرده است و من شاهد براى او شفات كننده در روز قيامت خواهم بود»(بحار به نقل از كاملالزيارات، ج 97، ص 143). و در زيارت اذن دخول به حرم پيامبر(ص) و ائمه معصومين(ع) مىگوييم:«واعلم ان رسولك و خلفائك(ع) احياء عندك يرزقون يرون مقامى و يسمعون كلامى و يردون سلامى؛ من مىدانم كه پيامبر تو و خليفههاى تو زنده هستند در نزد تو و متنعم هستند و مىبينند جايگاه مرا و مىشنوند كلام مرا و جواب مىدهند سلام مرا». همچنين روايات فراوانى در خصوص زيارت تكتك امامان به خصوص سالار شهيدان آقااباعبدالله الحسين(ع) وارد شده است. از جمله امام صادق(ع) مىفرمايد: «زيارت قبر امام حسين(ع) از بهترين اعمال است» و در حديث ديگرى مىفرمايد: «من ارادالله به الخير قذف فى قلبه حب الحسين و حب زيارته و من ارادالله به السوء قذف فى قلبه بغض الحسين و بغض زيارته؛ هرگاه خداوند اراده خيرى به بنده خود كند در قلب او محبت امام حسين(ع) و زيارت او را قرار مىدهد» (وسائل الشيعه، ج 14، باب استجاب زياره الحسين(ع)).
منبع: پرسمان دانشجويي
1- پیش از بازدید افراد با فلسفه زیارت آثار زیارت زندگی نامه صاحب بقعه و آداب زیارت آشنا شوند.
2- افراد را به وضوخانه راهنمایی کرده و همه با وضو به قصد قربت وارد حرم گردند.
3- دقت لازم در انتخاب مکان زیارتی و تناسب سنی و جنسی مخاطبین به عمل آید.
4- زمینه سازی زیارت با ادعیه، اشعار و ... در داخل وسیله نقلیه یا در مسیر فراهم شود.
5- زمان زیارت چندان طول نکشد.
6- رعایت مسائل شرعی، به ویژه در بین خواهران موردتاکید قرار گیرد.
تاکید شود که از پراکنده شدن بدون هماهنگی بپرهیزند